Open menu Close menu
Dreng ligger træt hen over sine skolebøger. FOTO: Jonas Normann (modelfoto)

SÅDAN KLAGER DU

Du kan klage, hvis dine rettigheder er blevet overtrådt, hvis du er utilfreds med en beslutning, der handler om dig - eller hvis du bliver behandlet dårligt.

Path 2

Sådan gør du

  1. Gå til en voksen, som du stoler på og er tryg ved. Den voksne kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad I skal gøre. Det er de voksne og myndighederne i Danmark, som skal hjælpe dig først.

  2. Du kan klage forskellige steder i Danmark, hvis du stadig ikke får den hjælp, du har brug for - eller hvis du ikke synes, de voksne og myndighederne  tager de rigtige beslutninger for dig. Hvem du skal klage til, kommer an på, hvad du vil klage over. Du kan godt klage selv, men det kan være en god ide at få hjælp fra en voksen.

HER KLAGER DU

Problemer i skolen?

Du kan klage til skolens leder, hvis du gerne vil klage over beslutninger, som skolen har taget om dig. 

Det gælder også, selvom det er lederen, du vil klage over. 

Bliver du mobbet i skolen?

Før du kan klage, skal du først fortælle skolen, at du oplever mobning, så de kan forsøge at løse problemet.

Du eller dine forældre kan klage til Den Nationale Klageinstans mod Mobning:

  1. Hvis du oplever problemer med mobning på din skole, og skolen ikke gør nok for at stoppe det.

  2. Du eller dine forældre er uenig i den måde, skolen håndterer det på.

  3. Hvis skolen ikke har en anti-mobbe-strategi.

Den Nationale Klageinstans mod Mobning's hjemmeside

Mail: klageinstans@dcum.dk

Telefon: 72 26 54 00

Hjælper det ikke at klage til skolen?

Hvis det ikke hjælper at klage til skolen, kan du kontakte Ankestyrelsen.

Ankestyrelsen kan på baggrund af din henvendelse beslutte, om de vil kontrollere, om skolen overholder reglerne.

Web: Ankestyrelsen
Mail: ast@ast.dk
Sikker mail: sikkermail@ast.dk
Telefon: 33 41 12 00

Brug for specialskole eller hjælpemidler?

Du kan klage til Klagenævnet for Specialundervisning, hvis du ikke mener, at skolelederen eller kommunens afgørelse om fx specialskole eller hjælpemidler er rigtig.

Web: Klagenævnet for Specialundervisning 

Bekymrende oplysninger om et opholdssted eller plejefamilie?

Du kan ringe til Socialtilsynet, hvis du kender til noget i en plejefamilie eller på en institution, som ikke er i orden.

Det kan fx handle om ulovlige magtanvendelser, eller hvis børn og unge bliver behandlet dårligt på en institution eller hos en plejefamilie.

Socialtilsyn Hovedstaden: 38 21 37 70
Socialtilsyn Øst: 72 36 14 53
Socialtilsyn Nord: 41 93 61 40
Socialtilsyn Midt: 89 70 56 09
Socialtilsyn Syd: 72 53 19 99

Utilfreds med Politiet?

Du kan klage over Politiet, hvis du bl.a. mener, at:

Du kan se her, hvordan du klager - alt efter hvad du gerne vil klage over.

Oplever du forskelsbehandling?

Du kan klage til Ligebehandlingsnævnet, hvis du har oplevet forskelsbehandling.

Dvs. at du har oplevet at blive behandlet dårligere end andre. Fx pga. dit køn, din seksualitet, dit handicap eller din hudfarve.

Det kan både være forskelsbehandling på dit arbejde og i din fritid. 

Se her hvordan du klager til Ligebehandlingsnævnet.

Problemer på dit arbejde?

Hvis dine rettigheder ikke bliver overholdt, er det en god ide at tale med din leder eller med arbejdsmiljørepræsentanten på dit arbejde. Det kan måske være trygt at få hjælp af dine forældre eller en anden voksen. 

Hvis din leder ikke løser problemerne, kan du klage til Arbejdstilsynet.

Arbejdstilsynet er dem, der skal holde øje med, at alle arbejdspladser overholder reglerne om, at det skal være sundt, trygt og sikkert at arbejde.

Arbejdstilsynets hjemmeside
Telefon: 70121288

Uenig med Familieretshuset?

Du kan klage til Familieretshuset, hvis du er uenig i en af de afgørelser, de har truffet. Hvis dine forældre skal skilles, kan det fx være, hvor meget du skal bo hos hver af dine forældre.

Se her hvordan du klager.

Uenig med kommunen?

Du kan klage til kommunen, hvis du mener, at kommunen ikke tager de rigtige beslutninger for dig.

Det kan fx være beslutninger om den type hjælp, du skal have, eller hvor du skal bo. Du kan også klage, hvis kommunen, lærere eller andre voksne ikke har reageret på, at du har det dårligt.

Når du skal klage til kommunen, skal du følge den klagevejledning, som kommunen har givet dig. Den har du fået i forbindelse med, at kommunen har taget beslutninger om dig. Klagevejledningen forklarer, hvordan du klager.

Du kan også ringe til din kommune.

Du skal være 10 år, før du selv kan klage.

Når du klager over kommunen, er det nogle gange med opsættende virkning. Det betyder, at tingene skal forblive som de er, indtil klagen er behandlet. Hvis kommunen ikke giver dig ret i din klage, sender de den videre til Ankestyrelsen. Spørg en voksen, om der er opsættende virkning for din sag.

Stadig ikke enig med kommunen?

Hos Ankestyrelsen kan du klage over kommunes beslutninger om dig. Før du klager til Ankestyrelsen, skal du først have klaget til din kommune.

Når du har klaget til kommunen, og du stadig ikke er enig i deres beslutning, så kan du klage til Ankestyrelsen.

Du kan bl.a. klage over kommunens beslutninger om anbringelse, ungestøtte, hjemtagelse eller ændring af anbringelsessted.

Du kan klage selv, hvis du er fyldt 10 år.

Hvis din klage handler om tvangsanbringelse, skal du ikke klage til kommunen først, men direkte til Ankestyrelsen.

Web: Ankestyrelsen
Mail: ast@ast.dk
Sikker mail: sikkermail@ast.dk
Telefon: 33 41 12 00

Har du klaget, men hjælper det ikke?

Du kan klage til Ombudsmandens Børnekontor, hvis:

  • Hvis du mener, at din kommune, din skole eller en anden myndighed ikke følger reglerne eller ikke gør nok for at hjælpe dig. 

  • Hvis der bliver besluttet noget om dig, som du er ked af eller uenig i.

  • Hvis du bor hos en plejefamilie eller på en institution, og du synes, at du bliver behandlet dårligt.

Børnekontorets hjemmeside kan du læse mere om, hvad du kan klage over og hvordan.

Web: Ombudsmandens Børnekontor
Mail: post@ombudsmanden.dk
Telefon: 33 13 25 12

Stadig utilfreds?

Du kan klage til FN’s Børnekomité, hvis du har prøvet alle muligheder for at klage i Danmark – og stadig ikke er tilfreds.

Hvis Børnekomitéen giver dig ret, siger de til Danmark, at de skal gøre mere for at hjælpe dig.

Se her hvordan du klager

Dårligt behandlet ved lægen eller på sygehuset?

Du kan klage over din behandling, hvis du er blevet behandlet forkert - eller hvis du har fået fysisk skade af noget medicin.

Kontakt det sted, du er blevet behandlet.

Så giver dig dig en patientvejleder, som kan hjælpe dig videre.