Vil du klage?

Ombudsmandens Børnekontor

Ombudsmandens Børnekontor er et kontor hos Folketingets Ombudsmand, der behandler klager og spørgsmål, der handler om børn. Klagerne og spørgsmålene kan komme både fra børn og voksne. Børn kan selv klage over noget, de har oplevet, og voksne kan klage på vegne af et barn.
I videoen kan du se eksempler på, hvad du kan klage over til Ombudsmandens Børnekontor.

Hvad kan jeg klage over?

Du kan for eksempel klage til Ombudsmandens Børnekontor, hvis du mener, at din kommune, din skole eller en anden myndighed ikke følger reglerne, ikke gør nok for at hjælpe dig, eller hvis der bliver besluttet noget om dig, som du er ked af eller uenig i. Du kan også klage til Børnekontoret, hvis du bor hos en plejefamilie eller på en institution, og du synes, at du bliver behandlet dårligt.

Hvis du er i tvivl, om du kan klage til Børnekontoret, kan du altid ringe eller skrive først. Børnekontoret kan også hjælpe dig med at få din klage sendt det rigtige sted hen. På Børnekontorets hjemmeside kan du læse mere om, hvad du kan klage over.


Hvordan klager jeg?

Du kan klage på flere måder. Du kan ringe, skrive en mail eller et brev eller udfylde et klageskema. Du finder klageskemaet og kontaktoplysningerne på Børnekontorets hjemmeside.

Web: Ombudsmandens Børnekontor

Mail: post@ombudsmanden.dk

Telefon: 33 13 25 12


Kan jeg være anonym?

Hvis du ringer til Børnekontoret, kan du godt være anonym, men hvis du vil klage, skal Børnekontoret vide, hvem du er, og hvor du bor.